Dijital Çözüm: Bumera(n)k
Problem Neydi?
Öğrencilerin, gündelik yaşamda işlerine yaramayacağını düşündükleri, kullanım alanlarını anlamlandıramadıkları konulara, kavramlara veya materyallere yönelik merakı ve ilgisi azalabiliyor. Diğer bir deyişle, öğrenciler, hayatlarında somutlaştırabildikleri, kullanım alanlarının örnekleriyle karşılaştıkları ve anlamlandırabildikleri konulara karşı daha çok merak duyuyor; keşif ve derinleşme süreci daha kalıcı oluyor. Peki, öğrencilerin, meraklarının hayatta somut bir karşılığı olduğuna yönelik farkındalığını nasıl artırabiliriz?
Çözüm
Tasarım odaklı düşünme metodolojisinin uygulandığı problem çözme sürecinde; öğrencilerin merak ettiği bazı konuların hem kendileri hem de sosyal çevresi tarafından “saçma”, “gereksiz”, “değersiz” ve “işe yaramaz” olarak nitelendirildiği ve hayattaki kullanım alanları, işe yarar kısımları, anlamlandırılabilir yönleri deneyimlenmediği için öğrenme merakının da azaldığı gözlemlendi. Bu bağlamda, öğrencilerin “saçma” veya “işe yaramaz” olarak tanımladığı meraklarının hayattaki karşılığını bulmasını sağlayan “BUMERA(n)K” uygulaması geliştirildi. Bununla birlikte, çözüm tamamen dijitale uyarlandı. Etkinlik detaylarına aşağıda yer alan çözümümü indir bölümünden ulaşabilirsiniz.
Çözüm Nasıl Uygulanır?
Çözüm, her branştan öğretmenden tarafından tüm kademelerde uygulanabilir. Çözüm, okulun koşulları, müfredat ya da öğrencilerin ihtiyaçları gözetilerek, uygulanacak eğitim ortamına uyarlanabilir. Uygulama sürecinde Yaratıcı Problem Çözme becerisi ve Tasarım Odaklı Düşünme (TOD) metodolojisi ile ilgili ihtiyaç duyulan bilgilere, www.yaraticiproblemcozme.org adresinden ulaşılabilir. Her çözüm, uygulanıp farklı öğrencilerle buluştukça gelişmeye ve zenginleşmeye açıktır. Çözümü uygulama sürecinde edindiğiniz deneyimleri ve çözümün gelişmeye açık yönlerine dair önerilerinizi info@ogretmenagi.org adresine gönderebilirsiniz. Çözümle ilgili sosyal medya paylaşımlarınızda #DeğişimOkulda hashtagini kullanarak ve Öğretmen Ağı hesabını etiketleyerek, çözümün yaygınlaşmasına katkı sunabilirsiniz. Öğretmen Ağı Yaratıcı Problem Çözme Programı ile ilgili güncel gelişmelerin paylaşıldığı Facebook Grubu'na buraya tıklayarak üye olabilirsiniz. Kitapçıkta yer alan atölye ve etkinlikleri uyguladıktan sonra buradaki formu doldurarak geri bildirimlerinizi iletirseniz çözümleri birlikte geliştirebiliriz.
Dijitale Uyarlayanlar
Hasan Dirik, Sinem Keser